עגלת הקניות שלך ריקה

בית המקדש בעבודה עברית

מעניין לגלות שיש שותף גדול ונחשב מאוד למצוקת הדיור שלנו. תתפלאו לשמוע, אבל גם לאלוקים - ממש כמו לזוגות הצעירים - אין בית משלו לגור בו

מאת: הרב שניאור ברוד

בצומת הכניסה לשכונת מגוריי, עמדו שני פעילים מיוזעים על רקע שלט גדול הקורא לשוויון בנטל, והציעו לעוברים ושבים פליירים ומדבקות בנושא. באותו המקום, לפני שנה בדיוק, ניטעו אוהלים שהפכו לסמל המחאה החברתית של הקיץ הקודם, וזעקו את מצוקת הדיור של הזוגות הצעירים.

לפעמים נדמה שהמחאה הציבורית, שאגב, משום-מה מתעוררת תמיד בקיץ, היא סוג של תעסוקה לחופש. תעסוקה כזאת שגם לא עולה כסף. פעם זו מצוקת הדיור ויוקר המחיה, ופעם זו סוגיית השוויון בנטל. העיקר שנמצאה הדרך להעביר את החופש הארוך והמשעמם..

אם נחזור רגע למצוקת הדיור שלא באמת עזבה אותנו, מעניין לגלות שיש שותף גדול ונחשב מאוד למצוקה הזאת. תתפלאו לשמוע, אבל גם לקדוש-ברוך-הוא - ממש כמו לזוגות הצעירים - אין בית משלו לגור בו. אלא שבניגוד אלינו, זאת לא מצוקת תקציב, אלא משהו הרבה יותר עמוק.

לשם מה אלוקים כל-יכול צריך בית? אתם בטח שואלים. ומה המשמעות של בית לאלוקים, אם ממילא הוא נמצא בכל מקום?

אם נתבונן בעצמנו, נראה שגם אם אנחנו יכולים להימצא בהרבה מקומות, אבל שום מקום לא דומה ללהיות בבית. כי בחוץ, ה'אני' שלנו לא מתגלה בצורה מוחלטת. אנחנו לא אומרים הכל, וגם לא עושים כל מה שהיינו רוצים לעשות. רק בבית אנחנו מרשים לעצמנו להיות מי שאנו באמת.

גם הקדוש-ברוך-הוא נוכח ונמצא בכל מקום, אלא שנוכחותו חבויה, נסתרת. אנחנו אלה שבכוחנו להנכיח את מציאותו ולהביא אותה לידי גילוי. בית המקדש היה מקום בו מציאותו של אלוקים הייתה גלויה ומוחשית. זה היה המקום היחיד בעולם בו היה גילוי שכינה באופן תמידי.

ירושלים היום בנויה אולי יותר מאי-פעם, ואפילו הכותל המערבי נגיש לכל יהודי שרוצה לעלות אליו ולשאת תפילה. אז מה בכל זאת חסר בה בירושלים? – חסרה בה נשמה. כי בית-המקדש הוא לא עוד מבנה. הוא תמציתה ועיקרה של העיר המופלאה הזאת.

הימים האלה, ימי בין-המצרים, בהם אנו אבלים על חורבן הבית ועל גלות שנמשכת כבר קרוב לאלפיים שנה, מזכירים לנו שכדי שיבנה בית המקדש מחדש, דרושה כאן עבודה עברית. ההומוריסטים שבנו יאמרו שזאת הסיבה שהבית עדיין לא בנוי. מתי בפעם האחרונה ראיתם פועל בניין יהודי?..

את בית המקדש הפיזי יבנה המשיח כשיבוא, אבל אנחנו צריכים לבנות את המקדש הפנימי שבתוכנו, ולהביא את הקדושה אל המרחב בו אנו חיים.

אז זהו, כדי שיבנה המקדש מחדש, לא נוכל עוד להסתמך על עובדים זרים. במקרה הזה העבודה מוטלת עלינו.

הכותב הוא שליח חב"ד ברמת פולג - עיר ימים, נתניה

 

שתף לחברים

שתף